TOMBO ADAK - TULISAN DATA
TOMBO ADAK CIKOP LE'AS
PARA PIHAK DALAM RITUS ADAT ORANG MANGGARAI
Sumber: https://kanisiusdeki.com/para-pihak-dalam-ritus-adat-orang-manggarai-belajar-adat-manggarai-bagian-ketiga/
1) Setiap ritual adat, kehadiran pemilik acara adalah unsur konstitutif. Tidak bisa sebuah acara dibuat tanpa kehadiran pemiliknya. Pemilik acaralah, apapun namanya, yang mengundang pihak lain keluarga atau famili (ase-kae pa’ang olon-ngaungn musin), pihak penerima gadis (anak wina) dan pihak pemberi gadis (anak rona). Para pihak ini hadir dengan peran dan hak masing-masing.
2) Pihak ase-kae, anak wina dan anak rona menjadi saksi dalam ritual itu. Pada acara “kapu” (penerimaan secara resmi) pada anak rona akan dikatakan sbb:
“Yo ruma, ai ite ende-ema anak rona, ata ine watu cie-ame watu nare, ai comong agu wangkan dite, le rekok lebo, ro’eng ngoel, ngasang wing agu dading de anak dite…. one leso ho’o kali ga, kudu adak lite, cikop le’as, kudu anak ngger olon kali, neka manga koles rekok lebo, ro’eng ngoe one mose dise, kudu ise kali, petu kole sosor, kudu tiwu galang naang, woko hoo kali ite ngasang ende ema, weki neki ranga manga one leso hoo, reweng dami ngasang kesa, ngasang koa, toe manga banan lami ta ite, tuak keta dami ngasang kesa agu koa one leso ho’o, kudut kapu agu naka ite ngasang ende-ema, one leso hoo, kudu sendeng lobo bekek ited mori leso hoo, kapu lobo paa, ai hitus reweng ruku agu sake bao agu mede. Ho’o tuak dami ngasang kesa kudu rokot sangged tombo dami one leso ho’o, kudut kapu agu naka ite ngasang ende ema ata ine watu cie, ame watu nare. Yo ite, toe reweng kanang, kepok” (sambil menyodorkan sebotol tuak kepada anak rona).
3) Pihak yang telah di-“kapu” (misalnya anak rona) akan menjawab sbb:
“Yo, neho reweng dami ngasang ende ema kole ite, ai comong agu wangkan dite, le rekok lebo-ro’eng ngoel, ngasang wing agu dading, de anak dami, koa dami, woko ho’o kali leson bog a, kudu adak cikop le’as, ho’o kole kami ende-ema weki neki ranga manga one leso ho’o, mesen keta nuk agu tenang dite ngasang kesa, ngasang koa, kamping ami ngasang ende ema leso ho’o, teti tuak dite nagasang kesa laing, anak lain, kudut kapu agu naka ami ngasang ende ema one leso ho’o, neho tae dami ite, ai hitu muings ngasang reweng ine-reweng ame, atau haeng tae, repeng pede, sanggen ruku agu sake, ata mbat dise ame, serong dise empo, kudut hiang tau ngasang ema agu anak, neho tae dami ite, toe ma celan one mai reweng dite”.
JPS, 2 Juni 2021
Tidak ada komentar:
Posting Komentar